Vi skaber kontakt mellem modeller, fotografer, stylister og mange andre talenter!
Du er her: Forum | Indlæg| fotografere/redigere

indlæg fotografere/redigere... læs og kommenter herunder

Skriv kommentar

skrevet for 2 mâneder siden

Hvad syntes i giver det bedste resultat, at fotografere i S-H eller fotografere i farver og så redigere billedet til S-H?

Jeg tager gerne billederne i farver og laver dem om til S/H i redigeringen.
Det synes jeg giver det bedste resultat.

Fotografer altid i farver...

Hvad er din mening vedr. emnet Irc ?

Digitalt selvfølgelig. Meningen med emnet er jo, at så vidt jeg ved, så kan du lave et billede fotograferet i farve om til S/H men ikke omvendt. Så hvis jeg sætter kameraet til at lave S/H billeder, så er det ikke muligt og ændre disse til farver, ved en simpel funktion.

Men det kan jo godt være, at de bliver mere S/H hvis man tager dem i S/H i stedet for farver og så en konvertering. Men viden på det område er jo temmelig begrænset.

Kommer lidt an på hvad det er. Portrætter laver jeg i farve og konverterer i Photoshop, men det kræver lidt arbejde at få det til at blive rigtig godt.

Hvis det er lidt mere reportage stil, så har jeg lavet en indstilling i kameraet som giver et super godt output og de skal sjældent redigeres. Greyscale/+shapen/+contrast.

Jeg bruger et Nikon D2X.

Ok tak for jeres svar. Så ser jeg ikke nogen grund til at fotografere i S/H, når en konvertering kan klare det lige så godt.

ellers tage et billede på begge måder, og se forskellen. vi kigger gerne med grin

Nej, nu stiller jeg mit kamera, så jeg for fremtiden kun skal justere på blænden.

Det håber jeg, for jeg brugte ikke andet tidligere. Iso blev sat af filmen, lukkeren stod fast på 1/60 og så blev blænden bestemt ud fra mit flashmeter. Og fokus, det klarede autofokus.

Irc>
Du skriver på din profil at du er "meget erfaren", men håber alligevel at du kun skal stille på din blænde? Det hænger ikke sammen.

Hvis du kun har i sinde at stille på én enkelt ting, men samtidig lave portrætter, bliver de billeder absolut ikke specielt gode.

Jeg kan stærkt anbefale dig at læse en del herinde:
http://www.fotostart.dk/index.php?p=300

Fortsat god dag smile

Kasper: hvad skal jeg ellers stille på? da jeg brugte analogt, stillede jeg ikke på mere, der var faktisk ikke flere mulighededer, på mit allerførste SLR, et østtysk Praktica.

http://www.praktica-users.com/cams/bsecond/bx20.html

Hvad er forskellen på SLR og DSLR, siden man skal stille mere?

Ok, men ja det var enkelt som du kan se på linket, et hjul hvor man kunne stille lukkehastigheden og et hjul hvor man kunne stille iso og det var så det. Og blænden regulerede du på objektivet.

Men jeg ved jo godt, at jeg skal sætte hvid balancen på manuelt. Men det er da vist også det eneste udover, hvad jeg ellers har været vant til at gøre, som jeg regner med skal stille på et DSLR, når man bruger flash.

Glemte forresten, at mit sidste SLR var et canon EOS 100,

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_100

Og der brugte jeg også kun de 3 parametre, hvor lukkeren var fast dvs 1/60 ( flash-syncro ) iso, som blev indstillet automatisk af filmen og som sagt, blænden, som blev stillet efter måling fra mit flashmeter

Hej

Jeg tror de fleste vil mene at det er svært at styre dybdeskarpheden(DOF) til noget bestemt hvis tiden sættes fast og Flash-lysmåleren derfeter bestemmer hvad blænden skal være. Og det er jo ofte variationer i DOF der giver et anderledes billede.
Nyere kameraer kan tillade HighSpeed Sync - er man ikke så bundet til forholdsvis lange lukkertider.

Men det er da rigtigt at man kan få samme ensartede kvalitet i billederne ved at gøre som du beskriver. Man kan jo også eksperimentere med den Grønne indstilling på kameraets funktionshjul og se om kameraets automatik finder samme blænde som den håndholdte lysmåler angiver. Det giver jo også et indtryk af hvor udgangspunktet for et billede måske kan ligge.

Med den udvikling der er sket med automatisk Flash-lysmåling ("ETTL-2" ) kan der dog være gode billeder at hente ved at bruge den nye teknik.

Og så vil jeg altså mene at der er masser af forskel på SLR og DSLR i computerkraft til støttefunktionerne og lysmåling og så det faktum at man kan have variationer over ISO uden at skifte film...
Desuden er det gratis og hurtigt at øve sig på forskellige indstillinger og dermed hurtigt få erfaring med indstillingerne.

Men mit sidste SLR var også et Olympus OM-2n som nu er for gammelt til at sælge og for godt til at smide ud.