Vi skaber kontakt mellem modeller, fotografer, stylister og mange andre talenter!
Du er her: Forum | Indlæg| At blive prof. fotograf

indlæg At blive prof. fotograf... læs og kommenter herunder

Skriv kommentar

skrevet for 2 mâneder siden

Heej derude smile
Jeg ville utrolig gerne være prof. fotograf, er der nogle som kan fortælle lidt om uddannelse? Hvad koster den? Hvor længe tager det at tage den? Osv osv...
Malaika

Det er mesterlære og tager 4 1/2 år og forgår bl.a. Fra Viborg medieskole. Optagelseskravet er at man har talent og har skaffet sig en læreplads, måske er dette krav fraveget, men Google Viborg medieskole.

Når det så er sagt, så er rigtig mange og nogle af verdens bedste fotografer, både produkt, rapportage og fashion, selvlærte mennesker hvor lysten, passionen og det at udvikle sig er drivkraften.

smile

Tusind tak !!
Men men, hvordan kommer man ud og får job rundt omkring hvis man ikke har udd. ?

Øvelse, øvelse og atte øvelse = erfaring. Og nye opgaver skaffes via din portfolio, dvs dine billeder, hvor du viser hvad du kan. Øv dig med produktfotografering før du går igang med mennesker, og øv dig på venner og familie, før du prøver med mennesker du ikke kender. Det var sådanner kom igang, og hav et netværk af andre fotografer eller interesserede du kan rådføre dig hos. Min erfaring er at de bedste sparringspartnere er ligesindede, da etablerede fotografer ofte ikke deler erfaring ud eller viden. Det er på nogle punkter en sjov branche grin der var en knalddygtig fotograf der også undrede sig over den lukkethed som her beskrives, så mit råd er, spark røv og prøv dig frem, og find nogle modeller som du fortæller at du stadig er under oplæring, så har de forståelse for dig og dine fejl, og I vil sammen udvikle Jer til noget der bliver rigtig godt grin

da jeg startede for et år siden tænkte jeg også at foto udannelsen i Viborg var vejen frem men sprunget fra den tanke igen da jeg har mødt utrolig mange fotografer det år jeg har fotograferet og nærmest begyndt at kunne se på mange af dem der er udannet og dem der ikke er udannnet hvem der har uddannelsen og hvem der ikke har syndes ofte det er u uddannet der tar de flotteste billeder og er mest kreative har på fornemmelsen man lære mange ting på foto skolen og bliver lidt ensformet fordi man sikkert for at hvid hvad der er rigtig og hvad der er forkert istedet for selv at finde sin egen vej og finde ud af hvad man selv syndes er flot og mest rigtigt for en selv smile

men skal ikke kunne sige hvad der er best en ting er sikkert hvis man tar uddannelsen bliver man dygtig hvis man virkelig gerne vil og kæmper for det men syndes også det ville være en god ide som ovenstående skriver at starte med at tage lidt billeder af nogle venner måske folk du kender knap så godt lidt tid efter og så ellers fremmet når du først for taget nogle gode billeder vil folk begynde at snakke om dig og anbefale dig videre til deres venner og veninder der måske mangler en fotograf til konfirmation eller børne billeder eller flotte portræt billeder af deres børne børn der er mange muligheder smile

ved ikke om du kan bruge det jeg har skrevet til noget er somsagt selv rimelig ny på området men kan mærke stor forskel på fra jeg begyndte til nu det er et sjovt og spændende fag og man lære hurtigt især hvis man for muligheden for at lære fra andre fotografer ! smile

lød også som en super god ide Jan han kom med ! smile

det forstår jeg helt sikkert det også det første jeg plejer at sige til folk der siger de vil være model eller fotograf om det ikke var en ide for dem at prøve det først prøve hvordan det er at stå forand et kamera få at hvide hvordan tingene skal være prøve at arbejde sammen med en anden om at skabe et billeder kan være man måske slet ikke kan lide at fotografer når man først prøver det f.eks. så det surt at finde ud af efter man har fundet lære plads / påbegyndt udanelse da jeg var lille ville jeg godt være autolaker elskede biler tænkte det var vildt fedt at kunne stå og male stylede biler en helt dag og alt bare kunne være som en leg men tog grueligt fejl da jeg først prøvede det som pratikant og fik et stykke sand papir i hånden og at vide jeg kunne stå og pudse små kedelige bil dele en helt dag og når jeg så var færdig kunne jeg vaske det var langt fra som jeg forventede så altid en god ting at prøve tingene inden man springer ud i det og siger det bare er lige det man vil *Smiler* smile

http://www.kameratest.dk/fotoskolen/kurser-a-workshops/474-bliv-fotograf.html

Denne side tilbyder også en fotografuddannelse, som måske er noget..

Hej alle søde mennesker der har kommenteret min tråd smile
Tusind tak det var rigtig godt og lærerigt!
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.3034516501425.2159572.1218318964&type=3
Overstående link er lidt små ting af det jeg har lavet ind til nu, hvor ligger jeg sådan ca?...

Tusind tak !!
Ja kunne være jeg skulle prøve at finde en fotograf så smile

så du mener at hvis jeg vil være prof fotograf er det bedst at tage til LA og blive det, og arbejde der??
Skal bare lige være sikker på jeg forstår det rigtigt smile

Pep
tak for dine gode råd!
Du må meget gerne hører din kusine det lyder rigtig spændende.
Lige som det står nu, gør jeg faktisk lidt som du os skriver.
Jeg tager 300 kr for et fotoshoot med 12 - 15 færdigredigeret billeder og så 500 kr for 25 - 30 redigeret billeder, og jeg har da en del henvendelser, hvad synes du om det?
Er det for billigt? Dyrt?
Jeg har os en fast "model" jeg afbejder meget med, hun er super god foran et kamara, og der kan jeg ligesom få lavet alle de fede billeder jeg har i hovedet altid smile

Jeg synes din pris er lav. Men hvis du er tilfreds med at du bare får noget for det, så er det fint.

Jeg har 2 priser til slutkunder, fordi jeg både laver alm. portræt osv. og modeloptagelser. Et af priseksemplerne kan du se i min profil.

Jeg tror bare du skal hænge i, og lige pludselig fotograferer du en niece til en, der har fotografvirksomhed eller sådan noget. Og kig samtidig på Jobindex osv, og smut forbi de fotografer du passerer.

Bemærk! Fotografer er meget ofte folk der ikke gider mails og telefonisk henvendelse. Det er 1000 gange bedre at kigge ind og sige "se lige her"... vis ham/hende lidt forskelligt. Men vælg ikke de helt små, de har ikke kapacitet til at have (flere) ansatte.

Jeg synes os min pris er for lav, men tror lige jeg skal have en fast kunde kreds før jeg kan sætte prisen op, fordi har lidt på fornemmelsen at de fleste synes det er lidt dyrt.... De ved ikke hvad det ellers koster! :/

Tak tak men jeg bor på sydsjælland i faxe, hvor kunne jeg så tage hen af ??

Ja tænkte godt og det er så langt .. :(

I får det til at lyde så nemt!!!! Alle vil jo være professionelle fotografer nu om dage bare fordi de har et kamera, men er du villig til at smide 80 timer om ugen, ikke have meget tid til venner og familie, osv.

Hilsen en der går på Viborg medieskole

Der er ikke noget midt i mellem så?